Świąteczne pierniczki

Cześć!

Nie ma co ukrywać, że święta zbliżają się wielkimi krokami- w końcu wczoraj były Mikołajki. Co znalazłeś w swoim bucie?
Z racji tego, że mnie świąteczny klimat ogarnął już jakiś czas temu, postanowiłam upiec pierniczki, a teraz dzielę się z Tobą przepisem na nie (jeżeli zrobisz je na dniach, na Święta będą jak znalazł ;))


Jestem szczera i powiem Ci, że pierniczki robiłam drugi raz w życiu. Kilka lat temu, gdy się za to zabrałam wywaliłam pół miski ciasta, które się do niczego nie nadało (oczywiście, wtedy tak myślałam, bo teraz potrafiłabym je naprawić). Był to przepis z pewnej książki, gdzie składniki nie do końca współgrały ze sposobem przygotowania :D Tym razem poszperałam w Internecie, bo nie chciałam ryzykować, że znowu coś się nie uda i będę zła. Znalazłam przepis, który wydawał mi się idealny, jednak sytuacja z ostatniego pieczenia się powtórzyła- ciasto było piaskowe, nie chciało się ze sobą połączyć. Mój Narzeczony świadkiem, jak się złościłam, na szczęście w porę się opamiętałam i powiedziałam sobie, że trochę ciasta mnie nie pokona :D
Totalnie zmodyfikowałam przepis, na którym bazowałam, zwiększyłam ilość masła i miodu, dodałam trochę więcej przypraw i jakoś wyszło.
Teraz już wiem jak powinnam była zrobić to od samego początku, dlatego Tobie przedstawię ten właśnie podwójnie zmodyfikowany, ulepszony przepis. Nie ma za co ;)

Świąteczne pierniczki

Składniki:

  • 300 g mąki;
  • 110 g cukru;
  • 1 jajko;
  • 3 łyżki miodu;
  • 50 g masła;
  • 1,5 łyżeczki przyprawy do pierniczków;
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej;
  • 1 łyżeczka kakao.

Przygotowanie:

  • Miód przelej do rondelka, dodaj masło i zacznij podgrzewać.
  • Po chwili wsyp cukier i mieszaj całość do jego rozpuszczenia.
  • Mąkę wsyp do miski, wymieszaj z sodą, kakao i przyprawą, na końcu wlej jeszcze gorący miód z masłem i cukrem, całość wymieszaj łyżką.
  • Kiedy masa trochę ostygnie wbij jajko i całość zagniataj, tak by powstało jednolite ciasto.
  • Stolnicę odrobinę podsyp mąką, przełóż ciasto i rozwałkuj je na placek o grubości ok. 0,5 cm
  • Wytnij ulubione wzorki i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 st. C na ok. 10 minut.

Dobre rady:

  • Kakao dodałam po to, by pierniczki miały ciemniejszy kolor, jeśli chcesz możesz pominąć ten element. 
  • Brązowy kolor 'podkręci' też brązowy cukier- możesz go dodać zamiast białego.
  • Jeżeli chcesz, żeby pierniczki były grubsze, rozwałkuj ciasto na grubszy placek.
  • Do wycinania pierniczków możesz użyć gotowych foremek, szklanki/kieliszka/kubka, lub urządzenia do wycinania pierogów. Kiedyś, gdy nie miałam w akademiku foremek, a chciałam mieć ładne ciasteczka, narysowałam sobie na kartce, wycięłam i potem przykładałam je do ciasta i wycinałam wzorki nożykiem- dużo z tym roboty ;)
Z tych proporcji wyszło mi ok 40 pierników- niektóre robiłam cienkie, inne grubsze, miały też różne rozmiary. Na pewno byłoby ich więcej, gdyby były niemal identyczne ;)

Mam nadzieję, że w tym cudownym, przedświątecznym okresie, w Twojej kuchni także zacznie pachnieć korzennymi przyprawami i słodyczą miodu.

Do usłyszenia! :)

Komentarze

  1. W zeszłym roku miałam piec pierniczki, ale jakoś nie było czasu. Może w tym roku się uda, w końcu nie wydaje się to takie trudne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetne, bardzo podobne do moich :) az czuje ich zapach !

    OdpowiedzUsuń
  3. My co roku pieczemy kruche ciastka, ale może spróbuję dla odmiany upiec pierniczki... To jest myśl!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kruche ciastka upiekłam w zeszłytm roku, gdy pogniewałam się na pierniczki :D

      Usuń
  4. Ja też mam zamiar zrobić ciasteczka i pierniczki :) Uwielbiam piec i na pewno wspomnę o tym na moim blogu. Tylko kurka nie mam miodu, nigdy nie kupuję, to nie wiem jaki jest najlepszy. Może coś polecisz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, to bardzo miłe <3! Szczerze mówiąc ja nigdy nie kupiłam miodu :D Zawsze dostaję od mojego Chrzestnego, a ostatnio cały słoik podartował mi przyjaciel. Ale z tego co się orientuję, wielokwiatowy jest bardzo okej :)

      Usuń
  5. Świetny przepis! Ja mam swój własny niezawodny przepis na pierniczki, który stosuję od lat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyglądają pysznie, kocham pierniczki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Smaka narobiłaś...czuję je chyba aż przez monitor :D Pyszotka! Sama robiłam w zeszłym tygodniu, ale już wszystkie zjedliśmy :D Byc może teraz wykorzytsam Twój przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha, mój narzeczony też już wyjadł zapasy na Święta ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Lubiane