Szarlotka z zielonych jabłek z limonką

Cześć!
Jesień za oknem trwa w najlepsze, a ja co chwilę piekę coś nowego.
Już jakiś czas temu miałam ochotę na szarlotkę i ogólnie pomysł na nią był zupełnie inny niż efekt końcowy.


Początkowo pomysł był taki, że ciasto będzie czekoladowe, a jabłka polane karmelem. Nie chciało mi się jednak robić owego karmelu, bo jak wszem i wobec wiadomo - jestem leniwą bułą ;)
Hmmm... daj mi znać, jeśli chcesz, żeby i taki przepis pojawił się na blogu. Wtedy pokonamy swojego wewnętrznego leniwca i zrobię to ciasto.

Jeśli śledzisz mojego bloga i inne social media,  zapewne wiesz, że od kilku miesięcy jestem w Szkocji. W pracy poznałam pewną panią, której pasją jest pieczenie. Jeszcze nie miałam okazji próbować jej wypieków, ale słyszałam, że robi najlepsze torty w Dingwall i nie tylko ;)
To właśnie po rozmowie z Panią Gosią postanowiłam użyć do swojej szarlotki zielonych, a nie czerwonych jabłek, czego nigdy nie robiłam.
Kody decyzja co do owoców zapadła pomyślałam, że średnio pasuje do nich cynamon, a cytrynę zastąpię limonką.
Do zrobienia spodu wykorzystałam lekko zmodyfikowany przepis na kruche ciasto z pamiętnego tarty z kremem mascarpone i borówkami amerykańskimi.

Szarlotka z zielonych jabłek z limonką

Składniki:

Ciasto:

  • 160 g mąki pszennej; 
  • 120 g margaryny; 
  • 30 g cukru pudru;
  • 1/2 łyżki wody;
  • 1/2 łyżki soku z limonki

Farsz:

  • 8 szt. zielonych jabłek;
  • białko z dwóch jajek;
  • 1 łyżka cukru;
  • szczypta soli;
  • kilka kropli ekstraktu waniliowego;
  • sok z 1/2 limonki;
  • Odrobina bułki tartej.

Przygotowanie:

Ciasto:

  • Mąkę przesiej na blat, dodaj cukier i pokrojoną w kosteczki margarynę. 
  • Wszystko posiekać nożem tak, żeby przypominało kruszonkę i zagnieć dodając w międzyczasie łyżkę wody.
  • Ciasto zagnieć, zawinił w folię i włożyć do zamrażalnika na pół godziny, a piekarnik nagrzewnice do 180 st. C.
  • Po upływie czasu blat posyp mąką,  wyłóż ciasto i delikatnie rozwałkuj. 
  • Formę do tarty wysmaruj margaryną i wylep ją ciastem.
  • Za pomocą widelca nakłuj ciasto i wstaw do piekarnika na ok. 15 minut. 
  • Po tym czasie wyciągnij z pieca i odstaw do wystygnięcia. 

Farsz:

  • Jabłka obierz i pokrój w kostkę, dodaj sok z limonki i odstaw.
  • Białka oddziel od żółtek i ubij na sztywną pianę z solą i cukrem.
  • Jabłka połącz z białkami, a blat ciasta posyp bułką.
  • Masę jabłkową przełóż na blat ciasta, przykryj jego resztą i posmaruj rozmemłanym żółtkiem.
  • Wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 st na kolejne 10-15 minut.
Do usłyszenia!

Komentarze

Lubiane