Jagodzianki

Cześć!
Mam dla Ciebie w zanadrzu kilka naprawdę fajnych przepisów.
Troszkę zniknęłam z bloga i publikuję przepisy dosyć rzadko, chociaż plan na ten rok był zupełnie inny, ale to wszystko za sprawą tego, że najzwyczajniej w świecie się douczam.

Już od kilku miesięcy pracuję jako cukiernik- niezła szkoła. Dodatkowo zagłębiam się w różne książki, artykuły i inne pomoce, żeby moje wypieki były na coraz wyższym poziomie.
Od niedawna zaczęłam oglądać Bake off- ale ciacho! i mega się w to wkręciłam.
Pamiętam, jak kilka lat temu moja przyjaciółka powiedziała, że mnie tam zgłosi. Wtedy ją wyśmiałam; dzisiaj też bym to zrobiła, ale zastanowiłabym się nad tym dobrą chwilę ;)

Dzisiaj podzielę się z Tobą przepisem na jagodzianki- drożdżówy uwielbiane przez mojego Ukochanego, a które niedawno zrobiłam pierwszy raz w życiu.
Najfajniejsze w nich (poza smakiem, oczywiście) jest to, że zamiast jagód można użyć dowolnych innych owoców: malin, truskawek, moreli, śliwek, a i tak będą mega :)



Czym tak właściwie jest jagodzianka?

Jagodzianka to bułka drożdżowa wypełniona jagodami. To tak w skrócie; dla bardziej ciekawskich już spieszę z wyjaśnieniem.
Jagodzianki znane są w całej Polsce, robione są w każdym jej rejonie i wszędzie zachwycają. Jednak te pyszne drożdżówki wywodzę się z Augostowa. Ich historia sięga XVIII wieku, kiedy to zaczęto je piec w rejonach Puszczy Augustowskiej, w której znajdowała się ogromna ilość jagód. Ludzie zamieszkujący tamte rejony używali jagód do wielu potraw, ponieważ dostrzegli ich walory smakowe oraz zdrowotne. 

Jagodzianki

Składniki:

Zaczyn:

  • 30 g drożdży;
  • 5 łyżek mleka;
  • 1 łyżka cukru;
  • 1 łyżka mąki;

Ciasto:

  • 500 g mąki pszennej;
  • 250 ml mleka;
  • 100 g masła;
  • 3/4 szklanki cukru;
  • 1 jajko;
  • skórka starta z połowy cytryny;

Dodatkowo:

  • 500 g jagód;
  • Żółtko wymieszane z 5 łyżkami mleka;
  • Cukier.

Przygotowanie:

Zaczyn:

  • Lekko podgrzej mleko (całe 250 ml).
  • Drożdże przełóż do miski, dodaj łyżkę cukru i mieszaj do momentu, aż zmienią konsystencję w płynną.
  • Do drożdży z cukrem dodaj mleko i mąkę, wymieszaj i odstaw do wystygnięcia na ok. 15 minut.

Ciasto:



  • Do podgrzanego mleka dodaj masło i podgrzewaj do momentu aż masło się rozpuści.
  • Do miski przesiej mąkę, wsyp cukier, wbij jajko, dodaj skórkę z cytryny i wlej mleko z masłem, na końcu dodaj wyrośnięty zaczyn.
  • Całość zagnieć do uzyskania jednolitej konsystencji. Do momentu aż ciasto nie będzie lepiło się do rąk.
  • Ciasto włóż do natłuszczonej miski i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 1,5 godziny.
  • Kiedy ciasto wyrośnie podziel je na mniejsze części (ok. 12 kawałków), rozwałkuj każdy z nich i napełnij 2 łyżkami jagód zasypanymi cukrem wg. uznania.
  • Uformuj bułeczki i odłóż je na blaszkę, następnie przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia na 30 minut.
  • Po tym czasie posmaruj je żółtkiem rozmemłanym z mlekiem i wstaw do piekarnika nagrzanego do 160 ℃ na 25-30 minut.

Dobre rady:

  • Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
  • Jagodzianki możesz udekorować lukrem lub kruszonką.
Mam nadzieję, że skorzystasz z tego przepisu, ponieważ jest naprawdę dobry.
Zajęło mi trochę czasu, żeby znaleźć idealne proporcje, ale w końcu się udało, a skórka cytryny idealnie współgra z jagodami.

A jak to jest u Ciebie, masz jakieś ulubione ciastko?

Do usłyszenia! :)


Komentarze

Lubiane