Szarlotka na orzechowym spodzie

Cześć!

Jak Ci mija listopad? Mój jest całkiem... ponury. Pogoda za oknem nie rozpieszcza i tylko czasami, w dodatku na chwilę pojawia się słońce. Jednym ze sposobów na poprawienie nastroju sobie i innym przy okazji jest upieczenie czegoś dobrego. Tym razem postawiłam na szarlotkę z orzechami  włoskimi. W środku ma też skórkę pomarańczy, delikatną piankę i kisiel w jesiennym smaku.



Pomysł na takie ciasto urodził się w mojej głowie, kiedy zobaczyłam ile mam orzechów włoskich. W tym roku zabrałam z domu wyjątkowo dużo, więc planuję upieczenie jeszcze co najmniej kilku ciast w Toruniu, a potem kilka na Święta w Kwidzynie.

Szarlotka na orzechowym spodzie

Składniki:

Ciasto:

  • 250 g mąki;
  • 150 g zimnego masła;
  • 100 g orzechów włoskich;
  • 70 g cukru pudru;
  • 3 żółtka;

Nadzienie:

  • 700 g jabłek;
  • 30 g masła;
  • 1 łyżeczka przyprawy do szarlotki;
  • 3 białka;
  • 1 opakowanie kisielu;
  • 2 łyżki cukru pudru;
  • szczypta soli.

Przygotowanie:

Ciasto:

  • Orzechy zmiel na drobno.
  • Masło pokrój na mniejsze kawałki.
  • Do miski wsyp mąkę, orzechy i cukier puder, dodaj masło oraz żółtka i zagnieć wszystko uzyskania jednolitej konsystencji.
  • Ciasto podziel na 3 części; 1/3 zawiń w folię i włóż do lodówki na 40 min, a potem przełóż je do zamrażalki, pozostałą resztą wyklej spód i boki blaszki, przykryj folią i włóż do lodówki na godzinę.

Nadzienie:

  • Jabłka przekrój na pół, wydrąż pestki i pokrój na mniejsze kawałki.
  • Masło rozpuść w garnku lub na patelni, gdy się rozpuści wsyp jabłka i dodaj przyprawę do szarlotki. Gotuj do czasu powstania musu.
  • Gdy mus będzie gotowy, odstaw do wystygnięcia.
  • W misce ubij na sztywną pianę białka z solą, potem dodaj cukier puder i kisiel i miksuj do połączenia się składników.
  • Dwie duże łyżki piany dodaj do schłodzonych jabłek i delikatnie wymieszaj.
  • Jabłka przełóż na wyciągnięte z lodówki ciasto i połóż na nie warstwę piany.
  • Ciasto, które było w zamrażalce zetrzyj na tarce o dużych oczkach prosto na pianę.
  • Całość wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 st. C na ok. 30 minut.

Dobre rady:

  • Jeżeli ciasto będzie zbyt mokre i klejące się, dodaj więcej mąki.
  • Proporcje pasują do blaszki o średnicy 26 cm.
  • Zamiast przyprawy do szarlotki możesz użyć cynamonu.
  • Na spód blaszki wyłóż papier do pieczenia, a boki posmaruj masłem.
  • Na warstwę piany, tuż przed starciem na nią reszty ciasta, możesz wysypać trochę orzechów, a do nadzienia jabłkowego odrobinę skórki pomarańczy.
Ja swoją szarlotkę podałam z lodami. Marzyły mi się waniliowo-czekoladowe, niestety zamiast czekolady musiałam zadowolić się smakiem truskawkowym. Ciasto było kruche, nadzienie słodkie i delikatne.

Do usłyszenia! :)

Komentarze

Prześlij komentarz

Lubiane