Delikatne chałki drożdżowe

Cześć!
Cóż za wspaniała chwila! Dzisiaj pokonałam moją "tygodniówkę" i już czuję się o niebo lepiej. Jakie to cudowne uczucie móc oddychać przez nos.
Z tego szczęścia tak mnie poniosło, że upiekłam dzisiaj jedną z moich ulubionych przekąsek. Zazwyczaj kupujemy je z moim Ukochanym w piekarni koło naszego mieszkania, ale postanowiłam, że spróbuję swoich sił. I wiesz co? Udało się (!), chociaż mogłyby być odrobinę słodsze, tak może o pół łyżki cukru ;)

Smak chałki pamiętam od dzieciństwa i raczej nigdy go nie zapomnę. delikatność ciasta, słodycz kruszonki i to cudowne połączenie z masełkiem, albo dżemem. Coś niesamowitego dla podniebienia. W domu chałkę zazwyczaj kupowała Mama, bo jest jej ogromną fanką i to właśnie od niej nauczyłam się miłości do tej drożdżówy. Zawsze mówiłyśmy sobie, że nie zjemy całej od razu i zazwyczaj nam to się udawało- jadłyśmy wtedy na dwa razy ;), ale przychodziły i takie momenty, że jedna to było za mało...
Dzisiaj upiekłam 4 chałki, chociaż myślę, że następnym razem z tych proporcji zrobię 2 albo 3 sztuki, bo te, co mamy teraz są troszeczkę za małe ;)

Chałka drożdżowa

Składniki:

Rozczyn:

  • 1/2 szklanki mleka;
  • 4 i 1/2 łyżki cukru;
  • 3 łyżki mąki;
  • 20 g świeżych drożdży;

Ciasto:

  • 550 g mąki pszennej;
  • 1/2 szklanki wody;
  • 2 łyżki masła;
  • 1 jajko;

Kruszonka:

  • 1 i 1/2 łyżki mąki pszennej;
  • 1 łyżka cukru pudru;
  • 1 łyżka rozpuszczonego masła;

Przygotowanie:

Rozczyn:

  • Mleko podgrzej i przelej do miski.
  • Dodaj do nich drożdże, cukier i przesianą mąkę.
  • Całość wymieszaj, przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 15 minut.

Ciasto:

  • Masło rozpuść i odstaw do przestygnięcia.
  • Do miski przesiej mąkę, dodaj wyrośnięty rozczyn, jajko, przestudzone masło i wodę.
  • Ręce delikatnie oprusz mąką i ugnieć wszystkie składniki do momentu, aż ciasto samo będzie odchodzić od dłoni.
  • Wyrobione ciasto przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na godzinę.
  • Wyrośnięte ciasto podziel na cztery (albo dwie, jeśli chcesz mieć większe chałki) równe części, potem każdą z nich podziel na trzy, zroluj je w dłoni i zapleć warkoczyk.
  • Chałki przełóż na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i przykryj je ściereczką.
  • W tym czasie nagrzej piekarnik do 180 st. C, roztrzep jajko w miseczce i zrób kruszonkę.
  • Kiedy kruszonka jest gotowa, chałki posmaruj jajkiem i posyp kruszonką.
  • Wstaw do piekarnika na 40-45 minut.

Kruszonka:

  • Do miski wsyp mąkę i cukier puder, dolej do nich rozpuszczone masło i wymieszaj tak, żeby powstały grudki.

Dobre rady:

  • Czas pieczenia może być nieco krótszy; najlepiej sprawdź chałki już po upłynięciu 30. minut.
  • Po wystygnięciu trzymaj chałki w papierowym worku, lub przykryte ściereczką.
Mam nadzieję, że ten wypiek spełnił Twoje oczekiwania.
Mój Ukochany jest wprost zachwycony i nie może wyjść z podziwu, że można je zrobić w tak łatwy sposób.

Do usłyszenia!

Komentarze

Lubiane