Tradycyjna drożdżówka z kruszonką

Cześć!
Dzisiaj jestem tutaj po to, aby podać Ci przepis na mega dobrą drożdżówkę z kruszonką. Jest to zdecydowanie #smakdziecinstwa, chociaż nie korzystałam z przepisu mojej Babuni.
Jej drożdżak zawsze był moim ulubionym, chociaż często trzeba było odrywać od spodu folię aluminiową :D



Nie znam osoby, która nigdy nie miała okazji spróbować ciasta drożdżowego. Jest ono tak powszechne i popularne, iż oczywistością jest jego dostępność dla wszystkich.

To moje drugie podejście do ciasta drożdżowego na słodko. Mam doświadczenie w robieniu pizzy i bułek drożdżowych, ale ze słodkimi drożdżakami kumpluję się od niedawna i oczywiście nie obyło się od małej wtopy, ale o tym później. Teraz zapraszam do zapoznania się z przepisem :)

Drożdżówka z kruszonką

Składniki:

Rozczyn:

  • 50 ml ciepłego mleka;
  • 30 g drożdży;
  • 3 łyżki mąki;
  • 1 łyżka cukru;

Kruszonka:

  • 50 g zimnego masła;
  • 40 g mąki;
  • 4 łyżki cukru pudru.

Ciasto:

  • 500 g mąki;
  • 200 ml mleka;
  • 1/2 szkl. cukru;
  • 100 g roztopionego masła
  • 3 jajka;
  • 1/2 łyżeczki soli.

Przygotowanie:

Rozczyn:

  • Do miski wrzuć pokruszone drożdże, dodaj cukier i mieszaj do zmiany konsystencji w płynną.
  • Dolej ciepłe, ale nie gorące mleko i mieszaj do połączenia składników.
  • Na samym końcu wsyp mąkę, dobrze wymieszaj, przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia na 15 minut w ciepłe miejsce.

Kruszonka:

  • Masło pokrój w mniejsze kawałki.
  • Mąkę i cukier puder wysyp na blat, wymieszaj i dodaj masło.
  • Wszystkie składniki zagnieć i odstaw na do lodówki na czas przygotowania ciasta.
  • Po tym czasie wyciągnij z lodówki i zetrzyj na ciasto na tarce o dużych oczkach lub pozdzieraj za pomocą palców.

Ciasto:

  • Do miski przesiej mąkę, dodaj wszystkie składniki i rozczyn drożdżowy.
  • Całość zagnieć ręką do momentu aż ciasto przestanie się przyklejać do dłoni.
  • Wyrobione ciasto przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na półtora godziny.
  • Po tym czasie zagnieć ciasto jeszcze raz i przełóż do natłuszczonej i obsypanej bułką tartą lub mąką formy.
  • Na wierzch ciasta posyp kruszonkę.
  • Całość wstaw do piekarnika nagrzanego do 180℃ na ok. 50 minut.
I tyle. Ciasto drożdżowe jest bardzo proste w przygotowaniu, Trzeba jednak pamiętać o delikatnym obchodzeniu się z nim, ponieważ nie lubi zbyt mocnych ruchów i przeciągu.

Co do mojej wpadki. Do rozczynu zamiast odrobiny cukru, wsypałam cały, który wcześniej przygotowałam. Mimo to wyszło całkiem ok. Oczywiście podczas wyrabiania ciasta nie dodawałam go już ;)

Do usłyszenia! :) 

Komentarze

Lubiane