Tarta jabłkowa z sosem karmelowym

 Cześć!

Byłam tu niemal cztery miesiące temu i pamiętam, że obiecywałam regularność itd. Niestety dwa dni po moim ostatnim wpisie wydarzyło się coś, co psychicznie mnie zmiotło. To, co działo się u mnie i we mnie przez ten okres było najgorszym, co do tej pory spotkało mnie w życiu. Nie miałam siły ani ochoty dosłownie na nic, ale teraz wracam do siebie. Co prawda idzie to powoli i mozolnie, ale jestem pełna nadziei, że każdy kolejny dzień będzie przynosił ze sobą więcej radości.

Szczerze mówiąc miałam trochę inaczej zacząć ten wpis. Miałam napisać, że właśnie siedzę przy komputerze z kawałkiem ciasta, na które zaraz dostaniesz przepis, że popijam smaczną kawusią, ale ciasto zjadłam nim zdążyłam wyjść z kuchni, a kawy nawet nie chciało mi się robić. W ogóle cały ten dzień miał wyglądać inaczej. Muszę czymś się zająć, żeby za dużo nie myśleć, więc idealnym wręcz pomysłem wydaje mi się "zmuszenie się" do napisania postu, bo znając życie i siebie, jeśli nie zrobiłabym tego dzisiaj wlokłoby się to za mną aż do następnej jesieni (mam nadzieję, że pamiętasz, że uwielbiam wpisy sezonowe).

Wleci dzisiaj przepis na tartę jabłkową. Pomysł na tę słodkość urodził mi się w głowie już jakiś czas temu, a w jednej z ostatnich paczuszek, jakie odebrałam z #toogoodtogo znalazłam sporo jabłek. W ostatniej paczce dostałam sporo cytryn, a z dodając je do zapasu tych, które już były w domu szykuje się sporo cytrynowych rzeczy.

Dobra, lecimy z tym przepisem:

Tarta jabłkowa z sosem karmelowym

Składniki:

Kruchy spód:

  • 200 g masła;
  • 330 g mąki pszennej;
  • 1/6 szklanki zimnej wody;

Krem budyniowy:

  • 250 ml mleka
  • 100 g masła;
  • 40 g budyniu;
  • 30 g cukru pudru;
  • 5 g cynamonu;

Mus jabłkowy:

  • 500 g jabłek;
  • 15 g cukru;
  • 10 g masła;
  • 5 g galaretki cytrynowej;
  • 2,5 g cynamonu;

Przygotowanie:

Kruchy spód:

  1. Mąkę wysyp na blat, dodaj pokrojone w kawalki masło i posiekaj.
  2. Posiekaną masę zacznij zagniatać stopniowo dolewając zimną wodę.
  3. Kiedy składniki się połączą ugniataj ciasto, aż jego konsystencja stanie się głatka i sprężysta.
  4. Ciasto zawiń w folię lub papier do pieczenia i odstaw do lodówki na przynajmniej 30 minut. [W tym czaaie zacznij robić krem budyniowy i mus]
  5. Po 30 minutach wyciągnij ciasto z lodówki, połóz na papierze do pieczenia i rozwałkuj na grubość ok 5 mm na średnicę ok 30 cm.
  6. Rozwałkowane ciasto przełóż na wysmarowaną masłem formę do tarty i wyklej ją nim.
  7. Następnie nakłój ciasto widelcem wiele razy, przykryj papierem do pieczenie, obciąż i wstaw do piekarnika nagrzanego do 175℃ na ok 15 minut.
  8. Po tym czasie wyciągnij ciasto z piekarnika, ściągnij obciążenie i piecz kolejne 20 minut.
  9. Po upływie czasu, lub gdy ciasto będzie miało złocisty kolor wyjmij je z piekarnika i odstaw do wystudzenia.

Krem budyniowy:

  1. Przygotuj budyń:
    - z 250 ml mleka odlej, mniej więcej, połowę i zagotuj, do pozostałej części wsyp budyń i cynamon, dokładnie wymieszaj, wlej do gotującego się mleka i podgrzewaj na małej mocy palnika aż masa zgęstnieje ciągle ją mnieszając.
    - kiedy budyń zgęstnieje przykryj folią spożywczą tak, by dotykała ona budyniu, a nie samego rondelka i odstaw do wystygnięcia.
  2.  Kiedy budyń ostygnie, miękkie masło przełóż do miski i ubijaj na wysokich obrotach je za pomocą blendera aż zmieni kolor na biały.
  3. Następnie stopniowo dodawaj budyń i cukier puder, miksując na niskich obrotach aż do powstania jednolitej masy. Jeśli zaczną pojawiać się grudki możesz dolać trochę zimnego mleka.
  4. Krem przełóż na wystudzony spód tarty.

Mus jabłkowy:

  1. Jabłka obierz i pokroj w kawalki, lub plasterki.
  2. Na patelni rozpuść masło, dodaj cukier i podgrzewaj na małej mocy palnika ciągle mieszając do momentu rozpuszczenia się cukru.
  3. Dodaj pokrojone jabłka i cynamon.
  4. Duś na niewielkim ogniu od czasu do czasu dodając trochę wody (może być woda z cytryną).
  5. Pod koniec, gdy większość wody odparuje dodaj galaretkę  wproszku, wymieszaj i zdejmij z ognia.
  6. Odstaw do wystudzenia, a następnie wyłóż na krem budyniowy.
Całość możesz polać sosem karmelowym, niestety nie podam Ci jeszcze przepisu, poniewaz ciągle próbuję zrobić taki, z którego będę w 100% zadowolona. Jeśli chcesz możesz użyć kupnego, albo rozpuścić trochę krówek, tak jak zrobiłam to w przypadku tarty snickers >>LINK<<

Dobre rady:

  1. Moja blaszka ma średnicę 26 cm.
  2. Użyłam budyniu o smaku pieczonego jabłka z cynamonem, ale waniliowy będzie równie dobry.
  3. Do obciążenia ciasta użyłam spacjalnych kuleczek, jednak jeśli ich nie masz sucha fasola lub groch będą jak znalazł.
Mam nadzieję, że ta tarta przypadnie Ci do gustu i umili niejeden jesienny wieczór.
Do usłyszenia!

Komentarze

Lubiane